۱۴۰۱ مرداد ۲۵, سه‌شنبه

اعتراض کارگران راه آهن به استثمار شرکت‌ های پیمانکاری

کارگران پیمانکاری واحد نگهداری و تعمیرات راه آهن خواستار پرداخت به موقع مزایای خود توسط شرکت‌ های پیمانکاری شدند. این شرکت‌‌ها علاوه بر تاخیر در پرداخت به موقع دستمزد، بسیاری از مزایا عرفی و مناسبتی آنها را پرداخت نمی‌کنند. این موضوع برای کارگران پیمانکاری واحد نگهداری و تعمیرات راه‌‌ آهن مشکلات معیشتی زیادی ایجاد کرده است.

این کارگران با اینکه سال‌ها است، در این شغل هستند، اما وضعیت استخدامی و پرداخت مطالبات مزدی آنها مشخص نیست. یکی از کارگران در این رابطه می‌گوید:

«برخی کارفرمایان شرکت‌ های پیمانکاری طبق عرف جاری در پرداخت برخی مزایای انگیزشی و عرفی به حساب کارگران کوتاهی می‌کنند. به عنوان نمونه در ایام عید قربان، عید فطر، ماه مبارک رمضان و مناسبت‌های دیگری همانند روز حمل و نقل و غیره. . . همه کارفرمایان بایستی برای بالابردن انگیزه کار در کارگران این مزایای عرفی و انگیزشی که از سال‌ها پیش در شرکت‌های تابعه راه‌آهن همانند واحد تعمیرات و نگهداری معمول بوده را در موعد مقرر واریز کنند که در برخی مواقع با تاخیر انجام می‌شود و گهگاه هم کارفرمایان به بهانه‌های مختلف از پرداخت آن به کارگران خوداری می‌کنند.»

شرکت‌ های پیمانکاری

سرقت دستمزد کارگران با موافقت شرکت راه آهن

سرقت دستمزد کارگران توسط شرکت‌ های پیمانکاری با موافقت شرکت راه آهن صورت می‌گیرد. این شرکت باید به عنوان پیمانکار مادر نظارت کامل به پرداخت دستمزد و مزایای کارگران توسط شرکت‌ های پیمانکاری داشته باشد. اما به دلیل رانت و لابی‌های حامی آنها در راه آهن این نظارت انجام نمی‌شود. ضمن اینکه در اساس واگذاری بخش‌های زیربنایی به پیمانکار خلاف قانون است و بایستی منابع مالی نگهداری از ابنیه راه‌ آهن از بودجه جاری تامین شود.

مهم‌ترین موضوع کنار گذاشتن شرکت‌ های پیمانکاری است. این شرکت‌ها وابسته و یا تحت تسلط سپاه پاسداران می‌باشند. آنها با استثمار کارگران حقوق اولیه‌شان را پایمال می‌کنند. حذف کارگران از قانون سخت و زیان‌آور، ندادن مزایای حق شیفت، اولویت دادن به استخدام‌های فامیلی از نمونه‌های پایمال کردن حقوق کارگران در شرکت‌ های پیمانکاری است. آنها هرگونه اعتراضی را به بهانه امنیتی سرکوب کرده و کارگران را مجبور به سکوت می‌کنند. اما مشخص است که نمی‌توان اعتراض کارگران را به مدت زیادی سرکوب کرد. این اعتراضات مانند آبان ۹۸ به یکباره چون آتش فشان سرباز خواهد کرد.

کار و کارگر ۲۴ مرداد, ۱۴۰۱



source https://kar-kargar.bashariyat.org/?p=18039

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آب الوده کارگران کارخانه کاشی پرسپوليس را روانه بیمارستان کرد

مصرف آب آلوده کارگران کارخانه کاشی پرسپولیس مهریز یزد را روانه بیمارستان کرد. کارگران این واحد به دلیل استفاده از آب آلوده دچار مسمومیت شدی...