۱۴۰۱ مرداد ۲۱, جمعه

خودداری کارفرما از دادن لباس و کفش ایمنی به کارگران راه آهن جنوب شرق

کارگران ابنیه فنی راه آهن جنوب شرق زاهدان نسبت به خودداری پیمانکار از تامین سهمیه لباس و کفش ایمنی اعتراض دارند. این کارگران ماه‌ها است که از مدیران شرکت‌های پیمانکاری خواستار تامین لباس و کفش ایمنی هستند اما اقدام جدی صورت نگرفته است. کارگران راه آهن جنوب شرق در حال حاضر تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری هستند. کار اصلی این کارگران نگهداری خطوط راه آهن می‌باشد. صاحبان این شرکت به دلیل قراردادهای موقت هرگونه اعتراض را با اخراج پاسخ می‌دهند. به همین دلیل بسیاری از کارگران برای حفظ شغل خود مجبور به سکوت هستند.

طبق قانون کارفرما موظف است، هر ۶ ماه یک بار لباس ایمنی و سالانه یک کفش ایمنی به کارگران تحویل دهد. اما مدیران شرکت‌های پیمانکاری به بهانه نداشتن امکانات مالی این قانون را رعایت نمی‌کنند. یکی از کارگران ابنیه فنی راه آهن جنوب شرق با اشاره به مشکلات معیشتی کارگران می‌گوید:

«کارگران از لحاظ ایمنی در مضیقه‌اند و خودشان هم نمی‌توانند لباس و کفش ایمنی تهیه کنند. شرکت پیمانکاری نیز هم این معضل را به‌صورت جدی پیگیری نمی‌کند و به بهانه‌های مختلف از تهیه لباس و کفش ایمنی برای کارگران سر باز می‌زند.»

راه آهن جنوب شرق

تامین لباس و کفش ایمنی کارگران توسط کارفرما الزامی است

داشتن لباس کار در محیط صنعتی الزامی است. کارگران به دلیل مشکلات مالی توان خرید لباس کار را ندارند. این وظیفه کارفرما است که به تعهدات خود برای تامین لباس و کفش کار کارگران پایبند باشد.

شرکت راه آهن جنوب شرق به عنوان کارفرمای مادر بایستی به کار پیمانکاران نظارت داشته باشد؛ اما به دلیل رانت و لابی‌های قدرت حامی پیمانکاران این مهم صورت نمی‌گیرد.

سران حکومت با تاسیس شرکت‌های پیمانکاری به سرقت دستمزد اندک کارگران اقدام می‌کنند. شرکت‌های پیمانکار در کنترل سپاه و آقازاده‌ها می‌باشد. به همین دلیل هر گونه مخالفت با آنها را یک اقدام علیه امنیت ملی قلمداد می‌کنند. سرقت دستمزد کارگران پیمانکاری باعث افزایش و گسترش نارضایتی در سطح جامعه شده و بی‌تردید آتشفشان ملتهب اعتراضات به زودی فوران خواهد کرد.

ایران کارگر ۲۰ مرداد, ۱۴۰۱



source https://kar-kargar.bashariyat.org/?p=18005

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آب الوده کارگران کارخانه کاشی پرسپوليس را روانه بیمارستان کرد

مصرف آب آلوده کارگران کارخانه کاشی پرسپولیس مهریز یزد را روانه بیمارستان کرد. کارگران این واحد به دلیل استفاده از آب آلوده دچار مسمومیت شدی...