۱۴۰۰ مهر ۲۵, یکشنبه

شرح ماده 16اعلامیه جهانی حقوق بشر


 

(هر زن و مرد بالغی حق دارند بدون هیچگونه محدودیت از نظر نژاد ملیت تابعیت یا مذهب با یکدیگر زناشویی کنند و تشکیل خانواده دهند.درتمام  مدت زناشویی و هنگام انحلال ان زن و شوهر در کلیه امور  مربوط به ازدواج دارای حقوق  مساوی  می باشند.)

این ماده به اختصار حق ازدواج و حمایت از خانواده را می رساند که توضیح و تفسیر ان در مواد 23میثاق مدنی و سیاسی و 10اقتصادی اجتماعی فرهنگی  امده است.این ماده  چهار مطلب را می رساند.

1.زن و مرد حق دارند بی هیچ محدودیتی  از حیث ملیت و مذهب و..با یکدیگر ازدواج کنند

2.زن و مرد در امور مربوط به ازدواج و طلاق برابرند

3.ازدواج حتما باید با رضایت کامل  زن و مرد صورت بگیرد

4.نهاد خانواده باید مورد حمایت جامعه و دولت قرار بگیرد

در جوامع قدیم ازدواج و خانواده  تفاوت بسیاری با امروز می کردند در ازدواج  زنان که نقشی نداشتند  وهمینطور در بسیاری موارد مردان نیز نقشی نداشتند.تصمیم گیری با پدران و مادران و بزرگان قبایل بود رضایت در ازدواج به این معنا وجود نداشت .حقوق مردان و زنان نیز در خانواده یکسان نبود و همگان می دانیم که زنان هیچگونه حقی در زمانهای قدیم نداشتند و بیشتر کنیز مردان بودند.با وضع اسفناک در زمانهای گذشته انسان امروزی به این نتیجه رسید که باید در امر ازدواج  و طللاق و خانواده یکسان بداند و رضایت  خودشان باشد .

اجبار در ازدواج امروزه برای زنان در جوامع عقب افتاده بسیار دیده می شود که باید جلوی ان را گرفت و اموزش لازم و کافی را برای خانوادها و زنان داد.

در بسیاری از کشورها حقوق خانواده برای مردان و زنان یکسان نمی باشدوهنوز حقوق زنان پایمال می شود.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آب الوده کارگران کارخانه کاشی پرسپوليس را روانه بیمارستان کرد

مصرف آب آلوده کارگران کارخانه کاشی پرسپولیس مهریز یزد را روانه بیمارستان کرد. کارگران این واحد به دلیل استفاده از آب آلوده دچار مسمومیت شدی...