۱۴۰۰ مهر ۲۵, یکشنبه

شرح ماده 17اعلامیه جهانی حقوق بشر

 

(1.هر کس منفردا یا به طور دسته جمعی حق مالکیت دارد  2.احدی را نمی توان خودسرانه از حق مالکیت محروم نمود)

این ماده درباره حق مالکیت است .حق مالکیت در اینجا به رسمیت شناخته شده است  انسان در دنیای مدرن انسانی دارای حق  یا مالک حق تعریف می کنند  حق مالکیت فردی نیز یکی از حقوق انسان می باشد  در زمانهای گذشته و همینطور در زمان جدید نیز در کمونیست ها حق مالکیت برای افراد محترم شمرده نمی شد و اصلا او را واجد حق مالکیت  نمی دانستند  قدرت حاکمه  این حق را از ان خود می دانست که در هر زمان و مکانی ان را انقضا کند و بر ان بتازد. در دنیای مدرن برای انسانها حقوقی ذاتی و زوال ناپذیر تعریف کردند حق مالکیت نیز هم ردیف حق امنیت و حق ازادی و..قرار گرفت و افراد با تلاش و کوشش مالک می شدند  و می توانستند از حق ملکیت هر طوری که می خواهنداستفاده کنند مالکیت انها از طرف جامعه و قدرت مورد احترام بود همین نشناختن حق مالکیت بود که فجایع بسیار در حکومت های کمونیستی به وجود اورد و باعث فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد.

انسان با تلاش خود در این دنیا حق دارد که مالک شود و از دست اورد خود هر طوری که می خواهد استفاده کند این کار به او انگیزه زندگی و تلاش و کوشش و هدف می دهد .

در ادیان بزرگ نیز به ملکیت اهمیت داده  شده است ولی قدرتهای زورگو و دیکتاتور معمولا به ضررشان می بود که این حق مسلم را به رسمیت بشناسند و تمام مملوکات را از ان خود می دانستند.

در هر صورت دنیای مدرن این حق را زوال ناپذیر و ذاتی برای انسان قلمداد کرد و در اعلامیه حقوق بشر نیز بر ان صحه گذاشتند که دیگر جای تعدی و تجاوز نباشد.

می بینیم که دنیای مدرن با اوردهای خود چگونه انسان را زیبا و با کرامت کرد به او قدرت داد زندگی را زیباتر کرد دنیای مدرن  گرچه توسط غربی پایه گذاری شد ولی این ربطی به اصل  او رهای ان ندارد  این حقوق انسانی برای تمامی انسانهاست  و همه باید از ان برخوردار باشند و قدرتهای بزرگ نمی توانند به اسم این که دنیای مدرن و ازادی ها و حقوق بشر ساخته غرب است نباید به ان عمل کرد این یک عوام فریبی و قلدری است که اگاهان در شرق وجهان سوم اید کمر همت ببندند و مردم را باخبر سازند از حقوق و ازادی هایشان بگویند تا انها نیز به مانند یک انسان محق زیبا و جسور و دانا زندگی کنند.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آب الوده کارگران کارخانه کاشی پرسپوليس را روانه بیمارستان کرد

مصرف آب آلوده کارگران کارخانه کاشی پرسپولیس مهریز یزد را روانه بیمارستان کرد. کارگران این واحد به دلیل استفاده از آب آلوده دچار مسمومیت شدی...