۱۴۰۰ مهر ۱۸, یکشنبه

اجرای حکم اعدام در ایران ۱۰ درصد افزایش یافته است


 یک گزارش تازه درباره وضعیت اعدام در ایران می‌گوید که در فاصله زمانی یک ساله از اکتبر ۲۰۲۰ تا اکتبر ۲۰۲۱، «حداقل ۲۶۶ نفر در نقاط مختلف ایران به شیوه حلق آویز اعدام شدند که این رقم در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است».

خبرگزاری هرانا که این گزارش را در آستانه روز ۱۸ مهر، روز جهانی مبارزه با اعدام، منتشر کرده است، می‌گوید در مان افراد اعدام شده ۹ نفر زن بوده و سه نفر در زمان ارتكاب جرم زیر ۱۸ سال داشته است. 

جمهوری اسلامی ایران سن مجازات کیفری برای پسران را ۱۵ سال و برای دختران ۹ سال تعیین کرده است، در حالی که کنوانسیون‌های بین‌المللی مانند حقوق کودک، سن مجازات کیفری برای هر دو جنس را ۱۸ سال تعیین کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران این کنوانسیون را «به طور مشروط» پذیرفته است ولی کماکان در شمار اندک کشورهایی است که در آن حکم اعدام برای نوجوانان بزهکار، همچنان صادر و پس از ۱۸ سالگی اجرا می‌شود.

بر اساس این گزارش در این دوره بیش از ۶ درصد افراد اعدام شده، اتهامات «امنیتی، فساد فی‌الارض و محاربه» داشته و بخش عمده احکام اجرا شده مربوط به پرونده‌های قتل و جرائم مربوط به مواد مخدر است. 

در بخش دیگری از این گزارش از چهار استان خراسان رضوى، البرز، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی به عنوان چهار استانی نام برده شده که به ترتيب بیشترین ميزان اجرای حکم اعدام را داشته‌اند. 

تاکنون بیش از ۱۷۰ عضو سازمان ملل متحد مجازات اعدام را در قوانین خود یا در عمل لغو کرده‌اند. ۲۳ ایالت از ایالات متحده این مجازات را غیرقانونی اعلام کرده و بیش از ده ایالت هم سال‌هاست که از این مجازات استفاده نکرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که چین با اعدام هزاران نفر در سال بالاترین نرخ مجازات اعدام در جهان را دارد، اما دولت این کشور آمار اعدام‌ها را هیچ وقت اعلام نمی‌کند.دولت‌های ایران، مصر، عراق، عربستان نیز در رتبه‌های بعدی اعدام در جهان قرار دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آب الوده کارگران کارخانه کاشی پرسپوليس را روانه بیمارستان کرد

مصرف آب آلوده کارگران کارخانه کاشی پرسپولیس مهریز یزد را روانه بیمارستان کرد. کارگران این واحد به دلیل استفاده از آب آلوده دچار مسمومیت شدی...