۱۴۰۰ مهر ۱۶, جمعه

عفو بین‌الملل: عباس واحدیان، زندانی سیاسی در ایران، «فورا و بی قید و شرط» آزاد شود


 


سازمان عفو بین‌الملل با انتقاد از تداوم بازداشت عباس واحدیان شاهرودی، با وجود بیماری این زندانی سیاسی، خواهان آزادی بی‌قید و شرط او شد.

این نهاد بین‌المللی حقوق بشری در توییتی نوشت: «عباس واحدیان، مخالف سیاسی که در بازداشت بی‌ضابطه به سر می‌برد، در معرض خطر شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها قرار دارد. از زمان بازداشت در ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ او در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات مشهد نگهداری می‌شود و از ملاقات و دسترسی به وکیل و خانواده‌اش محروم است.»

عفو بین‌الملل با تأکید بر این که «مقامات ایران باید فورا و بدون قید و شرط» آقای واحدیان را آزاد کنند، تصریح کرد: «او تنها به خاطر استفاده صلح‌آمیز از حق آزادی بیان و حق تشکل و تجمع، از جمله از طریق امضای نامه سرگشاده حاوی درخواست استعفای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، بازداشت شده است.»

عباس واحدیان یک از امضاکنندگان بیانیه موسوم به «۱۴ نفر» است.

خرداد ۱۳۹۸، گروهی ۱۴ نفره از فعالان سیاسی و مدنی با انتشار بیانیه‌ای خطاب به آیت‌‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، خواستار استعفای او و تغییر قانون اساسی ایران - که به زعم آنها مجلسی فرمایشی، دولتی بی‌اختیار و قوه قضاییه‌ای غیرمستقل ایجاد کرده است - شدند.

این درخواست، مرداد ماه ۹۸ مورد حمایت ۱۴ نفر از فعالان مدنی زن قرار گرفت و آنها نیز در یک بیانیه مشابه خواستار گذار از جمهوری اسلامی و تدوین قانون اساسی جدید شدند.

مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی، امضاکنندگان این نامه‌ها را به تلاش برای «طراحی فتنه جدید» متهم کرده و بسیاری از امضاکنندگان این دو نامه را بازداشت کردند؛ برخی از بازداشت شدگان پس از مدتی به صورت موقت آزاد و گروهی دیگر همچنان در بازداشت به‌سر می‌برند.

عفو بین‌الملل از جمهوری اسلامی خواسته به حق آزادی بیان، تشکل و تجمع احترام بگذارد و به بازداشت خودسرانه فعالان مدنی، سیاسی پایان دهد.

روز پنج‌شنبه ۱۵ مهر، شهلا جهان‌بین، همسر عباس واحدیان شاهرودی، در گفت‌وگو با صدای آمریکا با اعلام این که این زندانی سیاسی به سلول چندنفره (مشترک با یک نفر دیگر) منتقل شده، نسبت به وضعیت وخیم جسمی او ابراز نگرانی کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آب الوده کارگران کارخانه کاشی پرسپوليس را روانه بیمارستان کرد

مصرف آب آلوده کارگران کارخانه کاشی پرسپولیس مهریز یزد را روانه بیمارستان کرد. کارگران این واحد به دلیل استفاده از آب آلوده دچار مسمومیت شدی...