۱۴۰۱ فروردین ۱۷, چهارشنبه

کارگران شرکت ایران مایه خواستار پرداخت حق‌السعی خود شدند

کارگران شرکت ایران مایه تبریز با توجه به مشخص نبودن وضعیت کارخانه خواستار پرداخت حق‌السعی روزهای بلاتکلیفی خود شدند

کارگران شرکت ایران مایه تبریز از اداره کار خواستار صدور حکم و پرداخت حق‌السعی روزهای بلاتکلیفی شدند. این کارگران نسبت به بلاتکلیفی و مشخص نبودن زمان صدور حکم، اعتراض دارند. کارگران شرکت ایران مایه تبریز می‌گویند: «از آنجا که وضعیت کارخانه‌ ایران‌مایه هنوز مشخص نیست، ما از اداره کار می‌خواهیم حکم به نفع کارگران صادر کنند و برای آنها حق‌السعی روزهای بلاتکلیفی صادر کنند.»

کارگران شرکت ایران مایه خواستار پرداخت حق‌السعی خود شدند

در حال حاضر کارگران شرکت ایران مایه وضعیت معیشتی مناسبی ندارند. آنها نزدیک به یک سال است که در انتظار حل شدن مشکلات‌شان و بازگشت به کار می‌باشند. به دلیل پرداخت نشدن دستمزد‌ و گرانی روز افزون، این کارگران در وضعیت مالی وخیمی بسر می‌برند.

یکی از کارگران در این رابطه می‌گوید:

« بیش از یک دهه سابقه‌ کار در کارخانه‌ ایران‌مایه را داریم و پیدا کردن کار جدید در این سن و سال برایمان دشوار است.»

پرداخت حق‌السعی تا مشخص شدن وضعیت کارخانه

یکی از کارگران شرکت ایران مایه در رابطه با پرداخت حق‌السعی در ایام بلاتکلیفی می‌گوید:

«در شش ماه گذشته مشکلات مالی خود را تا حدودی با دریافت حق‌السعی روزهای بلاتکلیفی رفع کرده‌ایم. در حال حاضر برای شش ماهه دوم نیز دادخواست دریافت حق‌السعی تنظیم کرده‌ایم؛ اما اداره کار از همان ابتدا ما را ناامید کرده است.»

حق‌السعی طبق ماده ۳۴ قانون کار به مجموع دریافتی‌های یک کارگر براساس قرارداد کار گفته می‌شود. این دریافتی شامل دستمزد، عائله‌مندی، ایاب و ذهاب، مزایای غیرنقدی، حق مسکن، سود سالانه و… می‌باشد.

اداره کار با استناد به شکایت مدیران کارخانه بابت حکم قبلی، از صدور حکم جدید که حق کارگران است امتناع کند. در حالی که دیوان عدالت اداری حکم اداره کار را نقض نکرده و تنها اعلام بررسی مجدد داده است. احتمال می‌رود، اداره کار توسط لابی‌های قدرت تحت فشار قرار گرفته باشد. کارگران شرکت ایران مایه خواستار صدور حکم حق‌السعی به نفع کارگران بدلیل مشخص نبودن وضعیت کارخانه می‌باشند.

تعطیلی کارخانه بدون توجه به وضعیت کارگران

کارخانه ایران مایه تبریز درسال ۸۷ به یک شرکت ترکیه‌ای ـ فرانسوی واگذار شد. اما این کارخانه در اوایل سال ۱۴۰۰ به بهانه ضررده بودن رو به تعطیلی گذاشت. کارفرما به کارگران شرکت ایران مایه که هر کدام ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه کار داشتند، برگه تسویه حساب داد و حکم اخراج‌شان را صادر نمود.

پیش از این در آذرماه سال ۹۹، حدود ۴۰ کارگر کارخانه را اخراج کرده بودند. در اسفند‌ماه سال ۹۹ نیز بقیه کارگران که ۱۱۰ نفر بودند، اخراج شدند. از این ۱۱۰ نفر، حدود ۲۴ کارگر از گرفتن برگه امتناع کردند. آنها ضمن طرح شکایت خواستار بازگشت به کار خود شدند. با این که حکم بازگشت به کار این افراد صادر شده است، اما مدیران کارخانه از ورود کارگران به کارخانه جلوگیری کرده و صرفا به پرداخت حق‌السعی اکتفا می‌کنند.

گفتنی است که کارخانه ایران مایه تبریز از سال ۱۳۴۶ بزرگترین و اولین صادرکننده خمیرمایه در خاورمیانه بوده است.

 



source https://kar-kargar.bashariyat.org/?p=15706

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آب الوده کارگران کارخانه کاشی پرسپوليس را روانه بیمارستان کرد

مصرف آب آلوده کارگران کارخانه کاشی پرسپولیس مهریز یزد را روانه بیمارستان کرد. کارگران این واحد به دلیل استفاده از آب آلوده دچار مسمومیت شدی...