۱۴۰۱ فروردین ۲۲, دوشنبه

یارانه نان هر فرد؛ یک نان سنگک در ماه!

هر ایرانی به عنوان یارانه نان در ماه یک سنگک دریافت خواهد کرد

یارانه نان هر ایرانی در ماه از ثروت میلیاردی نفت فقط یک سنگک در ماه است. در بودجه سال ۱۴۰۱، چهار هزار میلیارد تومان به‌عنوان یارانه نان تعیین شده است. اگر این یارانه به کل جمعیت یارانه‌بگیر ایرانی تقسیم شود. هر فرد در سال ۴۷ هزار تومان یارانه سالیانه برای نان دریافت خواهد کرد. یعنی با این یارانه می‌تواند در ماه فقط یک نان سنگک ۴ هزار تومانی یا ۵ عدد نان لواش خریداری کند.

یک نان سنگک در ماه! یارانه نان هر فرد

چندی پیش یک نماینده مجلس از تبریز از خرید نان قسطی توسط مردم در یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران خبر داده بود. به گفته وی برخی از مردم در حاشیه تبریز توانایی خرید یک قاشق روغن را دارند. سال گذشته نیز قالیباف رئیسی مجلس گفته بود که در بازدید یکی از شهرها، شاهد خرید نان قسطی و نان نسیه توسط مردم بوده است.

این اعتراف‌ها، خالی شدن سفره بیش از ۸۰ درصد زیر خط فقر ایران از ساده‌ترین ماده غذایی در دسترس یعنی نان خبر می‌دهد.

به گفته بسیاری از نانواها در استان‌های سیستان و بلوچستان، بندرعباس، بوشهر، قزوین، خوزستان و… بسیاری از مردم برای تهیه «نان شب»، کارت یارانه یا کارت ملی خودشان را گرو می‌گذارند. افرادی که به معنای واقعی کلمه «نان شب» ندارند. هموطنانی که با همان مقدار اندک پول یارانه سعی می‌کنند فقط زنده بمانند.

این گفته‌ها مربوط به سال گذشته است؛ اما اکنون با تورمی بیش از ۴۵ درصدی نسبت به سال گذشته این قدرت خرید، ۱۰۰ درصد پایین آمده است.

واقعیت فقر بسیار هولناک‌تر از این است. مردم در میان زباله‌های به‌دنبال ته‌مانده غذای دیگران می‌گردند. این یعنی فاجعه قحطی در ایران مدت‌ها است که آغاز شده است.

این وضعیت یادآور دوران قحطی در سال‌های ۱۲۹۶ تا ۱۲۹۸ است. روزنامه آرمان ۲۹ مهر سال گذشته نوشت: «آیا نمی‌توان از قحطی یاد کرد؟».

درآمد چندین ساله نفت ۱۰۰۰ میلیارد دلار اما یارانه نان ماهانه یک سنگک

این وضعیت در حالی ا‌ست که بنا بر آمار جهانی رتبه ایران در زمینه منابع ثروت ۸ برابر متوسط جهانی است. فراموش نمی‌کنیم که درآمد نفتی طی چندین سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار بوده است.

اینکه چرا از این درآمد نجومی فقط یک سنگک به‌عنوان یارانه نان یک ماه نصیب مردم می‌شود را باید در اظهارات خامنه‌ای پیدا کرد.

وی در سخنان آغاز سال جدید گفت که این درآمد نباید صرف رفاه و آسایش مردم شود. بلکه تماما بایستی صرف محکم کردن بینان‌ها گردد. منظور وی از بنیان‌ها همان حفظ قدرت به هر قیمت است.

بنیان‌ها همان حاکمیت آقازاده‌های نجومی‌بگیر و دزدان، رانت‌خواران و اختلاس‌گران میلیاردی و افزایش ثروت ۱۰۰۰ میلیاردی بنیاد‌های متعلق به خودش و سپاه پاسداران است.

گسترش اعتراضات و وضعیت دولت ورشکسته و فلج رئیسی سرنوشت تاریک این حاکمیت را نشان می‌دهد.

 



source https://kar-kargar.bashariyat.org/?p=15829

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آب الوده کارگران کارخانه کاشی پرسپوليس را روانه بیمارستان کرد

مصرف آب آلوده کارگران کارخانه کاشی پرسپولیس مهریز یزد را روانه بیمارستان کرد. کارگران این واحد به دلیل استفاده از آب آلوده دچار مسمومیت شدی...