۱۴۰۰ مهر ۲۱, چهارشنبه

شرح ماده 3 اعلامیه جهانی حقوق بشر


 

(هرکس حق زندگی, ازادی و امنیت شخصی دارد)

این ماده به 3اصل اساسی زندگی انسان اشاره دارد که بدون انها انسان به معنای واقعی انسان نمی باشد .هر سه این موارد را مرور می کنیم و به هر یک مختصری  می پردازیم.

حق زندگی

این حق یکی از بدیهی ترین حقوق انسانهاست .حق زندگی در زمانهای قدیم براحتی از انسان سلب  می شد اگر انسان در جنگی اسیر می شد دیگر حق زندگی نداشت یا به طور مثال اگر جرم کوچکی انجام میداد که حکومت ان را نمی پسندید او را از زندگی  محروم می کردند و نه تنها او را بلکه تمامی خانواده او را نیزبه واسطه جرم او دیگر حق زندگی نداشتند .

حق حیات امروزه در قوانین تمامی کشورهای جهان وجود دارد و به ان احترام گذاشته می شود گرچه چالشهایی نیز و جود دارد مثل اعدام که هنوز بر سر ان مناقشه وجود دارد که ایا باید انجام گیرد یا نه؟

چالشهای دیگری نیز در حق زندگی برای انسان وجود دارد مثل سقط جنین که ان نیزپرسشهای بسیاری به وجود اورده است خودکشی یکی دیگر از مسائل امروز است ایا انسان حق دارد که از خود سلب حیات کند ؟ایا می تواند از کسی بخواهد که از او سلب حیات کند؟

حق حیات نسلهای بعدی نیز در محافل امروز بسیار مورد مناقشه است ایا  ما حق داریم که حیات انسانهای بعد از خود را به خطر بیاندازیم ؟

هدیه کردن حق حیات .ایا ماحق داریم جنینی را بکشیم و از خون او برای زنده ماندن کودک تالاسمی بزرگتر مورد استفاده قرار دهیم.خون را ذخیره کنیم و به بچه بزرگتر بدهیم.

می بینیم که در دنیای مدرن چالشها بسیار ندولی اصل زندگی انسانها مورد مناقشه نیست در زمانهای قدیم براحتی انسان از بین می رفت مثل بردگانی که به اسانی کشته می شدند و حق زندگی نداشتند.

پس این را باید نتیجه گرفت که اعلامیه حقوق بشر این حق را برای انسان بدیهی و فطری دانسته است و کمک شایانی در را بهتر زیستن انسان کرده است.

حق ازادی

ازادی یکی از دست اوردهای دنیای جدید و مدرن است .این حق در دنیای سنتی و قدیمی براحتی زیر پا نهاده می شد و از طرف برخی انسانها له می شد و برای ان توجیهات از قبیل رنگ و جنس و مذهب و نژاد و غیره درست می کردند.

می بینید که اعلامیه حقوق بشر د ر ماده دوم عوامل برتری ونابرابری انسانی بر انسان دیگررا ذکر می کند و تمام انها را نفی می کند ودر ماده سوم ازادی را برای انسان قائل می شود.

در زمانهای قدیم ازادی از انسان سلب می شد چون او سیاه بود چون زن بود چون مسلمان بود چون اعتقادات دیگری نسبت به دنیا وخدا داشت ولی دنیای مدرن با تکیه بر عقلانیت امد و تمامی انها را نفی کرد و از بین برد و تمام انسانها را مساوی قرار داد .

به اشکال مختلف ازادی در مواد دیگر خواهیم رسید و توضیحات کافی را خواهیم گفت دراین ماده ازادی به معنای اسیر و برده نبودن امده است که به لطف دنیای جدید و مدرن برده داری سالهاست که لغو شده است و کلیه انسانها به ازادی دست یافته اند.

مشکلاتی در این باب نیز وجود دارد که اهمیت  زیادی در این دنیای مدرن دارند و باید برای انها نیز چاره اندیشید مثل برده داری نوین که بر کودکان بی سرپرست اعمال می شود یا بردگی جنسی  که درمراتب بعد به ان خواهیم پرداخت.

حق امنیت

حیات و ازادی در امنیت است که معنای خود را می یابد . اگر امنیت در جامعه نباشد از حق زندگی و ازادی خبری نیست در زمانهای دور انسانها همیشه در حال جنگ و خونیزی بودند حتی در دنیای مدرن نیز جنگ و خوف و ترس  وجود داشت بدترین ان جنگ جهانی دوم بود که باعث شد اعلامیه حقوق بشر نوشته شود و رهرو انسانها باشد.

در دنیای جدیدهنوز دیده می شود کشورهایی که به بهانه شرایط جنگی تمام حقوق انسانها را سلب کرده اند و ازادی را از انها گرفته اند.

امروزه ما نتوانسته ایم به یک امنیت پایدار در تمامی دنیا دست پیدا کنیم فقط 60سال است که اروپای غربی و امریکای شمالی در صلح بوده است و به جز انها در تمامی مناطق جهان درگیری و جنگ اتفاق افتاده است .

سازمان ملل و کشورها تلاش می کنند که صلح و امنیت در جهان ایجاد شود تا همه در ارامش به تمام حقوق انسانی خود دست یابند.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آب الوده کارگران کارخانه کاشی پرسپوليس را روانه بیمارستان کرد

مصرف آب آلوده کارگران کارخانه کاشی پرسپولیس مهریز یزد را روانه بیمارستان کرد. کارگران این واحد به دلیل استفاده از آب آلوده دچار مسمومیت شدی...