۱۴۰۰ مهر ۲۵, یکشنبه

شرح ماده 20اعلامیه جهانی حقوق بشر


 

(1.هر کس حق دارد ازادانه مجامع و جمعیتهای مسالمت امیز تشکیل دهد.

2.هیچکس را نمیتوان مجبور به شرکت در اجتماعی کرد)

ازادی مجامع و جمعیتها ازادی شرکت در اجتماعات به معنای ازادی در هر اجتماع اعم از سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و..می باشد .انسان حق دارد که با دیگران  مرادوده داشته باشد انسان موجودی اجتماعی است.انسان  تنها زندگی نمی کند بلکه در اجتماع هم نوعانه خود می باشد و دوست دارد که برای کارهای خود در جامعه با انها مشارکت کند. در دنیای مدرن ازوم شرکت انسان در اجتماعات به این خاطر است که سرنوشت انسان در اختیار خود می باشد  و برای  تعیین سرنوشت  از ابزارهای اجتماع استفاده می کند .

دردنیای قدیم لزومی  به شرکت در مجامع و گروها نبود زیرا که انسان از خود حقی نداشت و همیشه وقتی به دنیا می امد در اجتماع و گروه خاصی بدون اینکه بخواهد بود اراده ای از خود برای شرکت یا عدم شرکت در گروه اجتماع خاصی نداشت زیرا از قبل ان را برای او تعیین کرده بودند.

در هر صورت در دنیای مدرن که انسان  محور قرار گرفت و برای تمامی مسائل مختار گردید و ازادی یافت توانست  برای خود و عقایدش  گروه و مجمع تشکیل دهد و اختیار شرکت در گروه ها و مجامع را داشت و اجباری برای او نبود.

مثالی که می توان زد این است که وقتی فردی در دنیای قدیم متولد می شد  در قبیله ای محصور بود .مجبور به پیروی از دین پدرانش داشت از ان گروه و اجتماع خود بیرون نمی توانست برود اختیاری در این باب نداشت .دردنیای جدید با ازاد بودن انسان او حق دارد جای دیگر و کاری دیگر ی بکند و محصور در زندگی قبیله و فامیل نیست.

در دنیای قدیم اجتماع  اقتصادی و سیاسی نیز معنایی نداشت زیرا تمرکز قدرت در اختیار افراد خاص بود و این حق برای شما شناخته نشده بود در دنیای جدید با  تمرکز زدایی قدرت و ثروت از دست طبقه خاص لزوم تشکل و اجتماع برای ابراز عقیده و خواست اجتماعی ایجاد گردید و انسانها از اینها فرصتی برای ابراز عقاید و نظر وگرفتن قدرت استفاده کردند.

در دنیای امروز کسی دیگر به اصل این حق معترض نمی باشد ولی کشورهای زیادی این حق را با ابزار مختلفی  محدود کرده اند.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آب الوده کارگران کارخانه کاشی پرسپوليس را روانه بیمارستان کرد

مصرف آب آلوده کارگران کارخانه کاشی پرسپولیس مهریز یزد را روانه بیمارستان کرد. کارگران این واحد به دلیل استفاده از آب آلوده دچار مسمومیت شدی...