۱۴۰۰ مهر ۲۵, یکشنبه

شرح ماده 14 اعلامیه جهانی حقوق بشر


 

 حق پناهنگی

1.هر کس حق دارد در مقابل شکنجه .ازار و تعقیب پناهندگی جستجو کند و در کشورهای دیگر  پناه گزیند

2.در مواردی که تعقیب واقعا مبتنی بر جرم عمومی و غیر سیاسی یا رفتارهای مغایر با اصول و مقاصد ملل متحد باشد نمیتوان  از این حق استفاده کرد.

حق پناهندگی یک حق جهانشمول است و برای تمام انسانهای جهان ان را شناخته اند .بازهم از زمانهای بسیار دور شروع می کنیم سرزمینهایی که  حکومت مداران انها بعضی انسانها را به هر علتی ازار و اذیت می کردند انها مجبور می شدند که خانه و کاشانه خود را ترک گویند و جاهای امن بروند در تاریخ اسلام نیز مسلمانان پس از فشار کفار دست به مهاجرت زدند تا که از اسیب های کافران در امان باشند .

خداوند نیز بر این تکیه دارد اگر افرادی به شما ظلم کردند می توانید به سرزمین های دیگر پناه ببرید.

در  قرن 20این  پناهندگان بسیار بیشتر شدند بر اثر انقلاب ها و کودتاها و جنگ ها  تعداد انها در سراسر جهان رو به فزونی گرفت .با پیش امدن جنگ جهانی دوم   افرادی که از المان فاشیستی گریختند  یا کشورهای جنگ زده  امکان این را فراهم کرد که در اعلامیه جهانی حقوق بشر بر این امر  انسانی  صحه بگذارند و پناهندگی  یک حق برای انسانها  تلقی کنند.

امروزه نیز در کشورهایی که  افراد به هر علتی نمی توانند درانجا زندگی کنن و تحت شکنجه و ازار و اذیت هستند و یا رفتارهایی که دور از شان انسانی است  می توانند از حق خود استفاده کرده و به دیگر نقاط جهان  پناهنده شوند .

درسال 1951کنوانسیون ژنو در باره پناهندگان به تصویب رسید در انجا از پناهنده تعریف به عمل اورد  و تکالیف سازمان ملل و کشور پذیرنده پناهنده را نیز مشخص کرد .

امروز کاملترین و بهترین سند در باب پناهندگان همین کنوانسیون می باشد .

چند مثال در باب پناهندگی ضرورت ان را برای پذیرشان محکم تر می کند .

در ترکیه  سالها قبل  1.2میلیون ارمنی با توجه به سیاستهای دولت ترکیه  نسل کشی شدند اگر جای انها بودیم به خود حق نمیدادیم که از ان کشور به جاها دیگر مهاجرت کنیم و پناهنده شویم .

در دوران استالین  بسیاری از روشنفکران در معرض ازار و اذیت  حکومت کمونیستی قرار  می گرفتند که بسیاری از انها به کشورهای غربی اروپا می رفتند یا به کشور امریکا و در انجا پناهندگی می گرفتند.

در این مقال ما به مسئله مهاجرت به علت جنگ و فقر و.. نمی پردازیم .مهاجرت منظور ما نیست .تاجیکستانیهایی که در روسیه کار می کنند و افغانی هایی که در ایران زندگی و کار می کنند و اندونزیایی ها در مالزی و هزاران از این گونه مثالها..

  فقط موضوع در اینجا افرادی است که تحت نظامهای حکومتی قرار می گیرند که موجب بدرفتاری و شکنجه و نقض حقوق انسانی انها می شود.

امریکا کانادا استرالیا وانگلیس بزرگترین پناهگاه پناهندگان جهان هستند بیشتر افراد در ارزوی رفتن انجا هستند  و این کشورها بزرگترین جای این پناهندگانند.

متاسفانه کشور ایران نیز در رتبه های بالا این جدول و جود دارد که پناهندگان بسیاری در جهان ایرانی هستند .

در قسمت ماده دوم این حق پناهندگی را اعلامیه محدود کرده است است شما نمی توانید در کشور خود مرتکب جنایت و جرم عمومی شوید بعد به کشور دیگر فرار کنید و از انجا تقاضای پناهندگی بکنید کشورها به هم قراردادهی قضایی امضا می کنند که در صورت رفتن مجرم به کشورهای انها  مجرم رااسترداد کنند و کشور پذیرنده نیز حق دادن پناهندگی را به او ندارد.

جرم مرتکبه باید غیر سیاسی باشد ونمی توان به جرم فردی که سیاسی است  او را استرداد کرد. و اصولا پناهندگی بیشتر برای جرایم سیاسی  افراد می باشد.

در نتیجه حق پناهندگی یکی از حقوق ادمیان است .

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آب الوده کارگران کارخانه کاشی پرسپوليس را روانه بیمارستان کرد

مصرف آب آلوده کارگران کارخانه کاشی پرسپولیس مهریز یزد را روانه بیمارستان کرد. کارگران این واحد به دلیل استفاده از آب آلوده دچار مسمومیت شدی...