۱۴۰۱ فروردین ۱۳, شنبه

یارانه نقدی کمتر از قیمت خرید یک سطل ماست

یارانه نقدی دولت کفاف خرید یک سطل ماست ۵۰ هزار تومانی را نمی‌دهد

خانوارهایی که یارانه نقدی قرار است به آنها تعلق بگیرد، می‌گویند با این مبلغ حتی نمی‌توانیم یک کیلو ماست بخریم. پرداخت یارانه نقدی در جمهوری اسلامی، بیشتر به بازی گرفتن معیشت بیش از ۷۵ درصد مردم زیر خط فقر تبدیل شده است. مردم می‌‌گویند ما صدقه نمی‌خواهیم. در حالیکه یک سطل ماست در بازار بیش از ۵۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. مبلغ یارانه‌های پرداختی برای خانوارهای یک‌نفره، ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار، سه نفره ۱۳۸ هزار، چهار نفره ۱۷۲هزار و پنج نفره و بیشتر، ۲۰۵ هزار تومان تعیین شده است.

یارانه نقدی کمتر از قیمت خرید یک سطل ماست

یارانه نقدی در بسیاری از کشورها، با هدف حفظ تعادل و بالا بردن سطح زندگی معمول شهروندان در مواجه با تورم یا گرانی و یا شرایط غیرمعمول پرداخت می‌شود.

سال گذشته یارانه پرداختی در عربستان سعودی بین ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ ریال سعودی که معادل ۱۶۰ تا ۳۲۰ دلار است. که به ریال ایران مبلغی حدود  ۳.۵ تا ۷ تومان می‌شود.

این در حالی ا‌ست که حداقل دستمزد ۴۵ میلیون کارگر ایرانی مبلغی در حدود ۴ میلیون تومان تعیین شده است.

بسیاری از مردم می‌گویند با این وضعیت تورم و گرانی، این یارانه بیشتر به صدقه برای بستن دهان مردم است.

یکی از شهروندان می‌گوید: «با این صدقه که به اسم یارانه دارید به مردم می‌دهید پول یک سطل ماست نیست. همه ما را به مسخره گرفتید. هر روز هم وعده سر خرمن به ملت می‌دهند.»

چندی پیش کارگران دولتی با شعار تورم ۱۰۰ درصد افزایش حقوق ۱۰ درصد به روشنی گفتند که از سطح معمول زندگی ۱۰ برابر قدرت خرید آنها پایین‌تر رفته است.

مردم از بازی دولت با معیشت مردم با نمایش یارانه خسته شده‌اند. آنها می‌گویند: «از این به بعد ننویسید یارانه واریز می‌شود؛ بنویسید صدقه برای شما واریز می‌شود.»

شهروندی می‌گوید: «شش ماه است که می‌خواهند یارانه و معیشتی را زیاد کنند. قول هم دادند، ولی فقط هر ماه آب و برق و مایحتاج مردم گران‌تر از ماه قبل. شما که پول ندارید به مردم بدید اقلا گران هم نکنید.».

وعده توخالی افزایش یارانه نقدی در سال جدید

یک کارگر با بیان اینکه مردم را مسخره کرده‌اید می‌گوید: «چرا هر سال شب عید می‌گویید، امسال چند برابر می‌شه، ولی هنگام واریز همون رو می‌ریزند؟ مردم را مسخره کردند؟».

سال گذشته دولت رئیسی با حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی، وعده داد یارانه نقدی جدیدی با مبلغ ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان به یارانه نقدی خانوار اضافه شود. اما از آن خبری نشد.

با نگاهی به قیمت برخی از کالاهای اساسی مانند گوشت و برنج و شکر و… مشاهده می‌شود که قیمت‌ها بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

در سال جاری نیز به گفته یک کارشناس اقتصادی باید منتظر افزایش ۱۰ برابری قیمت کالاهای اساسی بود.

هم اکنون قیمت یک کیلو مرغ تا ۴۰ هزار تومان و یک شانه تخم مرغ تا ۷۰ هزار تومان رسیده است.

 



source https://kar-kargar.bashariyat.org/?p=15633

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آب الوده کارگران کارخانه کاشی پرسپوليس را روانه بیمارستان کرد

مصرف آب آلوده کارگران کارخانه کاشی پرسپولیس مهریز یزد را روانه بیمارستان کرد. کارگران این واحد به دلیل استفاده از آب آلوده دچار مسمومیت شدی...